Social Icons

Pages

Thursday, December 21, 2017

စကား ေျပာတတ္ၾကရဲ႕လား


ေဆာင္းပါး ၂၁-၁၂-၂ဝ၁၇

ယေန႔လူငယ္ ေမာင္မယ္မ်ားအား ''စကားေျပာတတ္ၾကရဲ႕လား''ဟု ေမးလွ်င္ ဒီအရြယ္ေရာက္ၿပီပဲ စကားေျပာတတ္တာေပါ့။ ကေလးဘဝကတည္းက ေျပာတတ္တာ စသည္ျဖင့္ ဆုိၾကသူအခ်ဳိ႕ ရွိေကာင္းရွိ ေပလိမ့္မည္။

ရွိခ်င္မွလည္း ရွိေပလိမ့္မည္။ ဤေမးခြန္းက စာေရးသူငယ္စဥ္ ေက်ာင္းသားဘဝက အေမးခံရဖူးေသာ ေမးခြန္းျဖစ္၏။ ေမးခြန္း၏ အဓိပၸာယ္မွာ တစ္ဖက္သားအား မိမိေျပာလိုသည့္ အေၾကာင္းအရာကို ဗ်ည္းသံ၊ သရသံ၊ ဌာန္၊က႐ိုဏ္း၊ ပယတ္ က်က်ေျပာတတ္ျခင္း (စကားသံထုတ္လုပ္ျခင္း) ကို ဆုိလိုရင္း မဟုတ္ေပ။ (ဌာန္-စကားသံ ျဖစ္ေပၚရာေနရာ။က႐ိုဏ္း-စကားသံ ျဖစ္ေပၚေစရန္ အကူအညီေပးေသာ အသံုးခံဝတၴဳ။ ပယတ္-စကားသံျဖစ္ေပၚေစရန္ အားထုတ္ရြတ္ဆုိမႈ။ ဒသမတန္း-ျမန္မာသဒၵါ) ဤသို႔ဆုိလွ်င္ မည္သည္က ဆုိလိုရင္းျဖစ္ ပါသနည္း။ ေလာကဓမၼႏွစ္ ဌာနအတြက္ အက်ဳိးရွိေသာစကားကို ေျပာဆုိျခင္း၊ မွန္ကန္ေျဖာင့္မတ္ေသာ စကားကိုေျပာဆုိျခင္း၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ ''ေကာင္းမြန္ေသာ စကားကို ေျပာတတ္ၾကရဲ႕လား''ဟု ေမးျခင္း ျဖစ္သည္။

ဝန္ခံရပါလွ်င္ စာေရးသူလည္း ဒီအရြယ္ေရာက္ပါမွ အေတာ္အသင့္ သိလာရျခင္းျဖစ္ပါ၏။ ''စကား၊ စကားေျပာပါမ်ား၊ စကားထဲက ဇာတိျပသည္။ တရား၊ တရား ေဟာပါမ်ား၊တရားထဲက ပါဠိရ၍ ဒါနအလြန္လွဴတတ္သည္'' ဟူသည့္ သူေတာ္ဦးႏု၏ ဆုိစကားကို ၾကားဖူးၾကပါလိမ့္မည္။ မဂၢင္ရွစ္ပါးတြင္ ''သမၼာဝါစာ''ဟူ၍ တစ္ပါးအပါအဝင္ ျဖစ္ရာ ခ်ဳိသာေကာင္းမြန္ေသာ စကားကိုေျပာဆုိျခင္းသည္ ဘုရားေဟာတရားကို လိုက္နာျခင္း မဟုတ္ပါေလာ။ ထုိ႔ျပင္ ေဂါတမျမတ္စြာ ဘုရားက'' အခါအားေလ်ာ္စြာ စကားကိုေျပာဆုိပါ''ဟူ၍ ကာလ၊ ေဒသ၊ ပေယာဂအေပၚ မူတည္၍ ေျပာဆုိရန္လည္း မိန္႔မွာထားသည္။ ဤေနရာတြင္ ၈-၁ဝ-၂ဝ၁၇ ရက္ေန႔ထုတ္ ျမဝတီသတင္းစာပါ စာေရးဆရာေမာင္ေဆြသက္၏ ''ကဒူးမမွေမာ္ဖသို႔'' အခန္းဆက္ဝတၴဳတြင္ ေရးသားတင္ျပထားသည့္ ''စကားအရာလိမၼာစြာေျပာဆုိ တတ္ဖုိ႔လိုေၾကာင္း တပ္ထဲမွာေနစဥ္က မသိခဲ့ရေပမယ့္ ယခုအသက္ ၇ဝ ေက်ာ္ေတာ့မွသေဘာေပါက္ လာရပါေတာ့သည္''ဟူသည့္ စာသားက ေန႔စဥ္စကားေျပာ ေနၾကသည့္ ကြၽႏု္ပ္တုိ႔ကို သတိေပးေနသည့္အလား ယူဆလက္ခံမိသည္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ေလာကီေလာကုတ္ႏွစ္ျဖာေသာ အက်ဳိးတရားပြားမ်ားေစရန္အတြက္ စကားေျပာဆုိ ၾကရာဝယ္ အဂၤါေလးတန္ႏွင့္ ညီၫြတ္ရမည္ဟု ဆုိဆံုးမမိန္႔ ၾကားသည္။ ၎တုိ႔မွာ-(၁) သုဘာသိတ = ေကာင္းစြာေျပာဆုိရျခင္း။(၂) ပီယဝါစာ = ခ်စ္ခင္ႏွစ္လိုဖြယ္ရွိရျခင္း။(၃) သစၥာ = ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္ျခင္း။ (၄) ဓမၼ = တရားမွ်တသဘာဝက်၍ ေလးစားလိုက္နာဖြယ္ ရွိရျခင္းစသည္တို႔ ျဖစ္သည္။

ဆရာခ်စ္ႏုိင္ (စိတ္ပညာ) က စကားေျပာရာတြင္ ေျပာခ်ိန္ေျပာခြင့္သင့္မွ ေျပာရျခင္း၊ ဟုတ္မွန္ေသာစကားကိုသာ ေျပာရျခင္း၊ တရားႏွင့္ စပ္သည္ကိုသာေျပာရျခင္း၊ အက်ဳိးစီးပြားႏွင့္ စပ္သည္ကိုသာေျပာရျခင္း၊ ခ်စ္ဖြယ္စကားကိုသာေျပာရျခင္း၊ ၿပံဳးရႊင္မႈေရွ႕ထား၍ ေျပာရျခင္း၊ မတုိမရွည္ မပိုမလြန္ခ်င့္ခ်ိန္ ေျပာရျခင္း၊ အေဆာတလ်င္မေျပာရ၊ ယဥ္ေက်းေသာ အသံုးအႏႈန္း ဓေလ့ထံုးကိုယူ၍ ေျပာရျခင္း၊ သန္႔ရွင္းေသခ်ာတိက် ျပတ္သားစြာေျပာရျခင္း စသည့္အဂၤါ (၁ဝ) ပါးႏွင့္ေျပာသင့္ေၾကာင္း ေဆာင္းပါးတစ္ေစာင္ျဖင့္ တင္ျပဖူးသည္။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ''စကားေျခာက္ခြန္း၊ လူ၌ထြန္း၊ ေလးခြန္းေရွာင္ခြာ၊ ႏွစ္ခြန္းသာ'' ဟု ေဟာၾကားေတာ္ မူထားသည္။ (၁) မဟုတ္မမွန္/အက်ဳိးမရွိ၊ သူတစ္ပါးမၾကား လိုေသာစကား၊ (၂) ဟုတ္မွန္/အက်ဳိးမရွိ၊ သူတစ္ပါး မၾကားလိုေသာစကား၊ (၃)မဟုတ္မမွန္/အက်ဳိးမရွိ၊ သူတစ္ပါးၾကားလိုေသာ စကား၊ (၄)ဟုတ္မွန္/အက်ဳိးမရွိ၊ သူတစ္ပါးၾကားလိုေသာစကားမ်ဳိးကို မေျပာရ၊ ပယ္ပါ။ (၁) ဟုတ္မွန္အက်ဳိးရွိ၊ သူတစ္ပါးၾကားနာလုိေသာစကား၊ (၂)ဟုတ္မွန္အက်ဳိးရွိ၊ တစ္ပါးသူမၾကားနာလိုေသာ စကားမ်ဳိးကိုသာ ေျပာဆုိရန္ ေဟာၾကားထားသည္ကို ခံယူလွ်င္ ကြၽႏု္ပ္တုိ႔သည္ ဟုတ္မွန္အက်ဳိးရွိေသာ ''စကား''သည္သာ ဗုဒၶအလုိက် စကားျဖစ္ေပသည္ မဟုတ္ပါေလာ။ (ရဟန္းတုိ႔တြင္ သံဃာသင္းကြဲစကား၊ မဟုတ္မမွန္လုပ္ႀကံ-အက်ဳိးမဲ့စကားကို ေျပာမိပါက ငရဲသို႔ပင္ က်ေရာက္တတ္ေပသည္။) ယေန႔လူငယ္ေမာင္မယ္ အခ်ဳိ႕၏ ပတ္ဝန္းက်င္ဝယ္ ေျပာဆုိေနၾကေသာ စကားမ်ား၊ ေဖ့ဘြတ္ေပၚမွ စကားမ်ားက လြန္စြာစိုးရိမ္ဖြယ္ရာ ျဖစ္ေနသည္။ ေလာကဓမၼႏွစ္ဌာန အက်ဳိးမရွိဘဲ ေဒါသသံသင့္ေသာ၊ ႐ိုင္းပ်ေသာ စကားမ်ားျဖစ္ေန ၾကသည္ကို ဆင္ျခင္သင့္ပါၿပီ။

တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ေျပာဆုိၾကသည့္ စကားသည္ ထိေတြ႕ကိုင္တြယ္၍ မရေသာ္လည္း လြန္စြာတန္ခိုး သတၱိထက္ေသာ အရာတစ္ခု ျဖစ္ေပသည္။ မိမိ၏ႏႈတ္ထြက္ စကားေၾကာင့္ အမုန္းပြားျခင္း၊ ခ်စ္ခင္ႏွစ္သက္ အထင္ႀကီး
ေလးစားျခင္းတုိ႔ကို ျဖစ္ေပၚေစတတ္သည္။

မဂၤလာရွိေသာေကာင္းေသာ စကားကိုေျပာမွသာလွ်င္ မဂၤလာအတိ မဂၤလာရွိေပမည္။ ဤသည္ကို စိႏၲေက်ာ္သူ ဦးၾသက ''ႏႈတ္မဂၤလာ၊ စကားမွာကား၊ အသာအခ်ဳိ၊ သူနာလိုေအာင္၊ မိန္႔ဆုိျခင္းလွ်င္၊ တန္ဆာဆင္၏''ဟု ျပဆုိေရးဖြဲ႕ထားသည္။ ရွင္မဟာရ႒သာရ ကလည္း ''တစ္ေယာက္စကား၊ တစ္ေယာက္နားမွာ၊ မခါးရေအာင္၊ သတိေဆာင္၍၊ ေမာင္တုိ႔ဆုိေလ၊ ပ်ားသကာသို႔ခ်ဳိလွေစ''ဟု ဆုံးမပဲ့ျပင္ထားသည္ မဟုတ္ေလာ။ ေညာင္ပင္သာဦးပုညက ''တံတားအုိေမွာင္ကို မေလွ်ာက္ႏွင့္၊ စကားဆုိေတာင္လို မေမာက္ႏွင့္၊ တံတားအို ေမွာင္ကိုေလွ်ာက္က က်ဳိးတတ္သည္၊ စကားဆုိေတာင္လိုေမာက္က ၿငိဳးတတ္သည္''ဟု ဆုိဆံုးမျပထား ျပန္ေလသည္။

အမွန္တကယ္အားျဖင့္ ခ်ဳိသာေသာစကားကို သက္ရွိလူသားမ်ား မဆုိထားႏွင့္၊ သတၱဝါမ်ားပင္ ႏွစ္သက္နာယူ လိုတတ္ၾကေၾကာင္းသာ ဓကျပလုိသည္။ တစ္ခါေသာ္ ဘုရားေလာင္းသည္ နႏၵိဝိသာလႏြားမင္းဘဝ၌ သခင့္ေက်းဇူး ကိုဆပ္ရန္ လွည္းငါးရာကို တစ္ၿပိဳင္နက္ဆဲြျပ မည္ျဖစ္၍ သူ႔သခင္ပုဏၰားႀကီးအား ေလာင္းေၾကးထပ္ေစသည္။ သို႔ေသာ္ပုဏၰားက လွည္းဆြဲေစရန္ ေျပာဆုိရာတြင္ ၾကမ္းတမ္းစြာေျပာဆုိ ခိုင္းေစသျဖင့္ ဘုရားေလာင္းႏြားမင္းက မ႐ုန္းဘဲ ေတာင့္ခံေနေလ၏။ ထုိအခါ ပုဏၰားႀကီး ေလာင္းေၾကး႐ႈံး၏။ ဘုရားေလာင္းႏြားမင္းက ခ်ဳိသာေသာစကား ျဖင့္ခိုင္းေစရန္သြန္သင္ၿပီး ေနာက္တစ္ဖန္ ေလာင္းေၾကးႏွစ္ဆ ထပ္ေစသည္။ ဤအႀကိမ္တြင္ ပုဏၰားကစကားကို ခ်ဳိသာစြာေျပာဆုိေစခိုင္းသျဖင့္ အႏုိင္ရေလ၏။ ေရွးျမန္မာဘုရင္မ်ား လက္ထက္တြင္ ႏႈတ္ထြက္စကားေၾကာင့္ ဒုကၡေရာက္ခဲ့ရ သူမ်ားရွိ၏။ မိမိ၏အက်ႌလက္ဖ်င္ကို ကြမ္းေသြးေထြးခဲ့ေသာ သီဟသူကိုနန္းတက္ ခါနီးတြင္ ပရိယာယ္ဆင္ ဖမ္းခ်ဳပ္ကာ ညီငယ္နရသီဟပေတ့ကို နန္းတင္ေပးခဲ့ေသာ ရာဇသႀကႍ အမတ္ႀကီးသည္ မိမိအား အသိအမွတ္မျပဳ ေမ့ေလ်ာ့ေနေလေသာ နရသီဟပေတ့အေပၚ မေက်နပ္။ တစ္ေန႔ေသာ္ ဘုရင့္ထံသို႔ ပန္းကလပ္ အပဲ့ကို ကိုင္ေဆာင္သြား၏။ ဘုရင္ကအေၾကာင္းရင္းကို ေမးေသာ္ ''ပန္းပြတ္သည္မ်ဳိးႏြယ္မ်ား ေကာင္းစားေနသျဖင့္ ပန္းပြတ္လုပ္ကိုင္မည့္ သူမရွိပါ''ဟု တစ္ဖက္သားမခံသာ ႏုိင္သည့္စကားကို ''ပညာရွိသတိျဖစ္ခဲ''ေျပာခဲ့ေလ၏။ နရသီဟပေတ့၏ မယ္ေတာ္မွာ ပန္းပြတ္သည္၏ သမီးျဖစ္သည္။

(ပန္းပြတ္=သစ္သား၊ ဆင္စြယ္ စသည္တုိ႔ကို ပြတ္ခံ၍ ပံုေဖာ္သည့္ အတတ္ပညာ ျဖစ္သည္။) နရသီဟပေတ့သည္ အမ်က္ေဒါသ ျဖစ္ခဲ့သျဖင့္ ဘုရားထီးတင္ၿပီးလွ်င္ ျငမ္းဖ်က္ရသည့္ ထံုးစံရွိ၏။ ျငမ္းႏွင့္တူေသာ ရာဇသႀကႍမရွိမွ ထီးႏွင့္တူေသာ ကြၽႏု္ပ္တင့္တယ္မည္ ဟုဆုိကာ အမတ္ႀကီးအားရာထူးမွခ်ကာ ဒလသို႔နယ္ႏွင္ခဲ့သည္မွာ သင္ခန္းစာယူဖြယ္ ျဖစ္၏။ လူ႔ေဘာင္ေလာကတြင္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ဆက္သြယ္ေရးတစ္ခုျဖစ္သည့္ စကားေျပာဆုိျခင္း သည္ မည္မွ်အေရးပါ ေၾကာင္းေပၚလြင္ သိျမင္ၾကပါလိမ့္မည္။ လူတုိ႔သည္ မိမိ၏ ႏႈတ္ထြက္စကားေၾကာင့္ပင္ ခ်စ္ၾကသည္။ မုန္းၾကသည္ျဖစ္၍ ပီယဝါစာ ခ်စ္ဖြယ္ေသာ စကားကိုဆုိျခင္းျဖင့္ ေျပာသူနာသူ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္စလံုး ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာ ကိုရယူႏုိင္သည္ဟု စြဲမွတ္ယံုၾကည္ပါက ေလာကတစ္ခြင္အမုန္းကင္း ေပလိမ့္မည္။ ႏႈတ္ခ်ဳိလွ်ဳိတစ္ပါးဟူေသာ စကားကို လက္ကိုင္ထားလွ်င္ စကားေျပာတတ္ၿပီဟု ဆုိႏုိင္ေပလိမ့္မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း လူငယ္ေမာင္မယ္တုိ႔ အေနျဖင့္ '' စကားေျပာေလာႀကီးျခင္း၊ ျမန္ဆန္လြန္းျခင္း၊ ဂါရဝမဲ့စကားေျပာျခင္း၊ အစြန္းေရာက္စကားေျပာျခင္း၊ လြယ္လြယ္ေျပာ လြယ္လြယ္ဝန္ခံျခင္း၊ တာဝန္မယူႏုိင္သည့္ စကားေျပာျခင္း၊ ရန္လိုေသာ စကားေျပာျခင္း၊ မည္သူ႔အတြက္မွ် အက်ဳိးမရွိေသာ က်ဳိးရာမဲ့သီးစကား ေျပာျခင္း၊ ထိကပါး ရိကပါးရန္ စကားေျပာျခင္း၊ အမွန္၊ အမွား ဂ႐ုမထားေဒါသႏွင့္ေျပာျခင္း၊ ေမတၱာကင္းမဲ့ကိုယ္ခ်င္းစာ တရားကင္းမဲ့ေသာ စကားေျပာျခင္း စသည္...စသည္'' တုိ႔ကိုေရွာင္ရွားၿပီး တက္ေခတ္လူငယ္ ေမာင္မယ္မ်ား စကားေျပာတတ္ ၾကပါေစရန္ ေစတနာစကား ပန္ၾကားလိုက္ရေပသည္။ ။

ျမဝတီေန႔စဥ္သတင္းစာ စာ (၁၃)

#Themyawadydaily

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...